loading...
هیئت دانش آموختگان آل یاسین
آل یاسین بازدید : 121 یکشنبه 20 اسفند 1391 نظرات (1)

اولین وظیفه منتظر آخر زمان تقواست

      تقوا به معنی نگه داشتن و پرهیز کردن است؛ یا ایها الذین آمنوا اتقوالله ... به معنی پرهیز از خدا به معنی ترس نیست بلکه به معنای ظریف تر ، رابطه بین عاشق و معشوق است . یعنی عاشق کاری نمیکند که معشوق آزرده خاطر شود

      تقوا انجام واجبات و ترک محرمات است؛ تقوا بیشتر خودش را در قسمت ترک محرمات نشان می دهد .

اگر ما و شما خیلی وقت ها می بینیم آن جایگاه معنوی که برای خودمان ترسیم می کنیم از آن دور هستیم، یک دلیل عمده اش این است که

اول ای جان دفع شر موش  کن                وانگهی در جمع گندم کوش کن

ابتدا ما باید موش هایی را که اعمال خوب ما را می برند و می دزدند را نابود کنیم؛ پس گام اول در تقوا ترک محرمات (از بین بردن گناهان ) است.

خداوند انقدر نسبت به بندگانش مهربان است که حتی برای ثبت هر گناهی (بجز حق الناس) هفت ساعت فرصت می دهد تا انسان با یک کار خوب یا توبه جبرانش کند .

برای ترک محرمات و داشتن تقوا باید برنامه هایی  داشته باشیم :

      اولین برنامه: "مشارطه " ؛ انسان با خود شرط می بندد و در شروع روز حدیث نفس می کند که قرار است امروز بنده خوب خدا باشد و کارهای خوب انجام دهد و مرتکب گناه نشود.

        دومین برنامه: " مراقبه "؛ یعنی در طی روز انسان مراقب مشارطه ای باشد که با خود بسته است و محافظت کند که اعمال خوبش را با گناه از بین نبرد.

هر گناه بدون در نظر گرفتن عذاب و عقابش ، هشت یا نه مورد زیان وضعی دارد و باعث ضرر و زیان دنیوی می شود ، مراقبت می تواند شخصی یا گروهی باشد .

شهید زین الدین برای مراقبت هر روز حدیثی را می نوشتند و در طول روز با همسرشان روی آن حدیث تفکر می کردند یا مقام معظم رهبری بارها به داشتن تقوای جمعی تاکید کرده اند(1).

        سومین برنامه : " محاسبه "؛ حساب و کتاب کردن اعمال در آخر شب. فهرست کردن کارهای خوب و بدی که در طول روز انجام داده است .

امام موسی کاظم (ع) : از ما نیست کسی که نفس خود را هر روز محاسبه نکند ، پس اگر عمل نیکی کرده از خدای تعالی زیادت طلبد و اگر عمل بدی کرده از خداوند طلب مغفرت کند و به سوی او توبه کند (2).

اکثر شهدا دفترچه ی محاسبه نفس داشته اند، در بعضی از دفاتر این عزیزان مواردی دیده می شود که انسان را متعجب می کند و در فکر فرو می برد.

شرح گناهان ثبت شده توسط یک شهید.

1-              امروز در بازی فوتبال یک شوتی زدم که از خودم خوشم آمد .

2-              امروز سجده ی نماز ظهرم طولانی نبود .

3-              امروز احتمال می دهم که غیبتی انجام شده باشد . "به کلمه ی احتمال می دهم دقت فرمایید " . دلیل این احتمال جالب تر است چون مثل همیشه در نماز شبش اشک نداشته است و مثال های زیاد دیگری از این شهدای گرانقدر هست که تصورش هم برای ما سخت است .

        برنامه ی چهارم : معاتبه و معاقبه (سرزنش کردن و کیفر دادن )؛ یعنی سرزنش و مجازات نفس است در برابر خطاها و خلاف هایی که از او سر زده است

پس در نهایت برای اعمال بدمان و گناهانی که انجام شده است، خودمان را جریمه و مؤاخذه کنیم. یکی از مصادیق سبک زندگی این است که هرگاه خشمگین شدیم خودمان را جریمه کنیم.

 ═════════════════

 1-     بیانات مقام معظم رهبری – 8/3/90

2-     کافی ، کلینی ، ج 4، باب محاسبه

آل یاسین بازدید : 107 یکشنبه 20 اسفند 1391 نظرات (1)

­­ پنج ویژگی مؤمن از نظر امام حسن عسگری(ع) (1) :

    قرائت نمازهای 51 رکعتی؛ (17رکعت واجب و 34 رکعت نوافل نمازهای واجب). یکی از بهترین نوافل، نماز شب است. علامه طباطبایی نقل می کند: روزهای اولی که وارد نجف شده بودم، مردی آمد و دست خود را بر روی شانه من گذاشت و گفت: پسرم دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت هم می خواهی نماز شب بخوان. بعدها شناختم که آن مرد علامه قاضی، استادمسلّم اخلاق و عرفان بوده اند.

   قراردادن انگشتر در دست راست. همچنین برای سنگ های مختلف فضیلت های مختلف وجود دارد. مثلا اگر با دستی که در آن انگشتر عقیق باشد، دعا کنیم، دعا رد نمی شود.

   گذاشتن پیشانی بر خاک. امام صادق (ع) می فرمایند: اگر تربت سیدالشهداء را برای مهر نماز قرار دهید، این تربت حجاب های هفت گانه را برطرف می کند.

   بلند  بسم الله الرحمن الرحیم گفتن. یکی از مهمترین و عجیب ترین روایاتی که در این رابطه رسیده است این است که "کلُّ اَمرٍ ذی بالٍ لَم یُبداءُ بِه بِسم اللهِ الرَّحمنِ الرََّحیم فَهوَ اَبتَر" هر کار مهمی که بدون بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شود، ابتر است و به سرانجام نمی رسد.

   خواندن زیارت اربعین. برای هیچ کدام از ائمه معصومین، بحثی به نام اربعین وجود ندارد و اربعین مخصوص اباعبدالله حسین (ع) است. البته امام حسین (ع) ویژگی هایی دارند که حتی پیامبر هم ندارند. مثلا شفاء در تربت ایشان، مستجاب بودن دعا در زیر قبه ایشان، امامت از ذریه ایشان است و یکی هم همین بحث اربعین است.

 بیدار شدن دل ها  با شهادت امام حسین(ع)

 

امام صادق(ع) می فرمایند: حسین بن علی(ع) خون قلبش را داد برای اینکه بندگان را از جهالت و گمراهی بیدار کند(2).

اگر امام حسین (ع) بخواهد کسی را با کشته شدنش بیدار کند در مجالس ماه محرم و صفراست. اگر این مجالس کم رنگ شود روح ایمان از دلها پر می کشد و خیلی راحت می توان با فشارهای اقتصادی واجتماعی و نظامی یک ملتی را که از تو خالی شده از پا درآورد.

برای امام زمان چه کرده ایم؟

ما باید به نواب امام زمان و در رأس  آنان مقام معظم رهبری بنگریم، تا فریفته دنیا نگردیم. مثلا مقام معظم رهبری بحث تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را مطرح کرده اند. باید ببینیم آیا ما حاضر هستیم که به خاطر وجود امام زمان مقدار ی ضرر مالی را تحمل کنیم. هنوز بحث ضررجانی نشده است. خیلی حواسمان را جمع کنیم... در مقابل امام حسین (ع) کسانی قرار گرفتند که دنیا آن ها را فریفته بود...

مبارزه با نفس (جهاد اکبر)

گرفتاری همه ی ما کم کاری و تنبلی است. این هوا و هوس است. به تعبیر رهبری عزیز که می فرمایند اگر در هرنقطه از این نظام هستید، تصور کنید در مرکز عالم قرار دارید، که همه ی کارها متوجه شماست و همه ی کارهای عالم رو به صَلاح می رود اگر من کار خود را به خوبی انجام دهم. بعد خواهید دید چه اتفاق مبارکی می افتد.

 ═══════════════════════

 1-     شیخ طوسی، تهذیب الاحکام دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم، ج 6، ص 52

زیارت اربعین امام صادق (ع)

جلسه قبل جلسه بعد

آل یاسین بازدید : 121 یکشنبه 20 اسفند 1391 نظرات (1)

دعا در مجلس امام حسین (ع)

در روایتی، دعا زیر گنبد ملکوتی حرم امام حسین (ع) مستجاب است(1)؛ همچنین مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی می فرمایند، مجلسی که به نام امام حسین (ع) تشکیل بشود، مانند زیر گنبد ملکوتی امام حسین (ع) است و دعا در آن مجلس مستجاب است.

معرفت به امام زمان (عج)

پیامبر اکرم (ص):

مَن ماتَ و لم یَعرف امامَ زمانه، مات میتاً جاهلیۀ

هرکس که بمیرد و امامِ زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است(2).

معرفت به امام زمان یعنی اینکه بدانیم ایشان ناظر بر اعمال ما هستند،اذن اللّه هستند عین اللّه هستندو...

راه های رسیدن به  معرفت:

      مطالعه

      صحبت کردن با امام زمان (عج)

روزی یک دقیقه با امام زمان صحبت کنیم، مثلا بعد از نماز صبح، بین الطلوعین که بسیار زمان مبارکی است، با امام زمان صحبت کنیم؛ این کار لذت بسیاری برای انسان دارد و آثار فراوانی نیز در پی دارد.

امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات الهی است.

مراحل امر به معروف و نهی از منکر:

      قلبی. هر کاری که شرع و عرف سالم نمی پسندد، اگر انجام دهد  دل ناراحت می شود.

      زبانی.

      عملی. ] که [باید از مرجع تقلید اجازه داشته باشد.

 ════════════════════════

1-     وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 10 ص 329 

2-     شرح العقائد النسفيّة: 232

جلسه قبل جلسه بعد

آل یاسین بازدید : 131 شنبه 19 اسفند 1391 نظرات (3)

وقتی از عبدالرحمن پرسیدند که چرا از بین خاندان خودت که همگی اهل تسنن هستند تو شیعه ای؟ روایت زیبایی را نقل کرد.

گفت: سالی مردم اصفهان مرا به تظلم خواهی به نزد متوکل فرستادند. چون زبان تیزی داشتم رفتم که حق مردم را بگیرم و شکایت کنم از والی که برای آن ها گذاشته بود. وقتی که رسیدم به بغداد دیدم جلوی دارالعماره شلوغ است. پرسیدم چه خبر است؟ گفتند که قرار است امام رافضی ها وجود نازنین امام علی بن محمد هادی (ع) از این جا عبور کنند، ما هم که نمی شناختیم ایشان را گفتیم ببینیم چه اتفاقی می افتد و ایستادیم. لحظاتی نگذشت دیدم آقایی را سوار بر اسب دارند می آوردند. این بزرگوار سرشان پایین بود. از دور که آمدند مهر و محبت امام هادی در دل من نشست. شروع کردم به دعا کردن برای این آقا که نمی شناسمش. گفتم خدا شر متوکل را از سر ایشان کم کند و دعا و دعا و دعا و...

این آقا داشت می آمد به نزدیک من که رسیدند سرشان را بالا اوردند و نگاهی به من کردند و گفتند خدا دعایت را مستجاب گرداند. خدا فرزندانت را زیاد گرداند. خدا اموالت را زیاد گرداند. خدا عمرت را زیاد گرداند و رفتند.

من بی حال افتادم. رفقا گفتند چه شده گفتم هیچی نشده.

عبدالرحمن گفت: من معتقد به امامت کسی هستم که از ضمیر من خبر داد. الان آنچه درون خانه دارم یک میلیون درهم از خدا دارم و 10 فرزند و بیش از 70 سال از عمرم می گذرد(1).

امام زمان مان هم فرزند امام هادی است. دعا برای وجود نازنین ایشان خصوصا در شرایطی که می گویند دوره ی آخر الزمان است بسیار موثر است.

امام حسن عسگری(ع) می فرمایند: مردم در آخر الزمان هلاک دینی و عقیدتی می شوند به جز دو دسته ، که یکی از آنها، گروهی اند که توفیق دعا برای وجود نازنین امام زمان (عج) داشته باشند(2).

یکی از زیارت نامه های بسیار معتبری که بزرگان توصیه کردند وقتی به محضر معصوم رسید آن زیارت نامه را بخوانید زیارت شریف امین ا... است.

مرحوم امام خمینی (ره) نقل است در احوالاتشان وقتی در نجف 15 سال تبعید بودند هر روز مشرف می شدند مرقد امیرالمونین، آنجا ایستاده اول زیارت امین الله را می خواندند و بعد زیارت جامعه کبیره را. خیلی سفارش شده به این زیارت که از امام سجاد (ع) به ما رسیده.

همین جا امام جواد (ع) روایت شیرینی دارند می گویند اگر خواستید به ولایت جدم یا به دعای جدم نائل شوید و محبوب در زمین  و آسمان گردید 3 خصلت باید داشته باشید(2):

آن 3 خصلت اینها هستند.

      الاِنصافُ فِی المُعاشِره

      المُواساهُ فِی الشِّدَه

      و الانطِواعُ و الرُّجوعُ عَلی القَلبِ السَّلیم

       مورد اول: انصاف در معاشرت ها

امام جواد فرمودند اولین موردی که باید همه ی انسانها داشته باشند یا انهایی که به دنبال جلب محبت دیگران هستند باید داشته باشند انصاف است.

انصاف یعنی چه ؟

انصاف یعنی اینکه آن کاری را که من دوست دارم بقیه برای من انجام دهند من هم برای بقیه انجام دهم. و اگر دوست ندارم برای من انجام دهند من هم آن را برای بقیه انجام ندهم.

   همین جا صحبت بسیار راهبردی رهبر معظم انقلاب در مورد سبک زندگی خودش را نشان می دهد. 20 سوال در خراسان شمالی مطرح کردندکه یکی از آن ها خودش را در خصوص انصاف خیلی نشان می دهد. فرمودند که چرا بعضی از ادارات ما دروغ می گویند ؟اگر ما این را با انصاف بررسی کنیم می گوید آیا من دوست دارم وقتی به اداره ای رفتم با مسئولش کار داشتم با اینکه هست به من بگویند نیست آیا من این را دوست دارم؟ نه دوست ندارم. پس خودم هم اینجوری نباشم.

در همان بحث سبک زندگی که ایشان داشتند بحث آپارتمان نشینی و این فرهنگ غلطی که بعضی از جاها خودش را نشان می دهد بیان کردند. آیا در آپارتمان نشینی من دوست دارم مهمان هایی که برای بقیه ی همسایه ها می آیند سر و صدا داشته باشند نه ! پس من حواسم را جمع کنم. این انصاف است.

توی مصرف انرژی آپارتمان هایی که مشترک هستند آیا دوست دارم که وقتی نوبت شارژ من آمد بقیه بیشتر مصرف کنند می گویم نه. پس من هم مراعات کنم.

انصاف در خرید کردن. این اتفاقاتی که می افتد. بعضی از مردم خیلی از کالاها را نمی توانند خرید کنند آیا انصاف است که من با اینکه توان مالیم می رسد هر روز خرید بکنم و به راحتی جلوی بقیه نمایش دهم ؟!

شهید عزیزی در مشهد هست به نام شهید مشتاقیان. در خاطرات این شهید هست وقتی که بچه بود مادرش برایش بستنی خرید همینطور که بستنی را یک مقداری خورده بود داشت می آمد. مادرش دید که این بستنی را کرد درون آستینش. گفت مادر چرا این کار را کردی ؟ گفت : چون بچه ها نبینند. مادر گفت : اینجوری بستنی آب می شود. جواب داد : بستنی ها آب می شود ولی دل بچه ی مردم آب نمی شود. انصاف. انصاف.

چقدر قشنگ است این انصاف. خصوصا در محیط خانواده.

من به عنوان مرد خانه تا ظهر کار کردم آیا این خانم من از صبح استراحت کرده ؟ نه. او هم کار کرده. این چه توقعی است که بعضی از آقایان دارند که وقتی به خانه رفتندهمه ی وسایل پذیرایی برایشان آماده باشد.

سبک زندگی شهدا فرق می کرده. شهید آقاسی زاده یکی از نخبگان مشهد بود واقعا ایشان ویژه هستند. وقتی به خاطر استعدادهای خدادادی برای درس به کانادا رفتند نفر اول دانشگاهش شد برای مصاحبه از روزنامه نگار روزنامه گاردین  پیش ایشان آمد گفت پول زیاد ، امکانات عالی ، اقامت و.... به شما می دهیم همین جا می مانید.

گفت : نه ، من باید بروم به ملتم خدمت کنم.آامد و 6 سال تمام در جبهه ها بود که می گویند خوابش در مسیر راه ها بود. بیش از 2300 پروژه سنگین را ایشان  رهبری و مدیریت کردند. با همه ی سختیها و با همه ی خستگی هایی که داشت خانم ایشان می گفتند وقتی ایشان به منزل می آمدند، ما 2 بچه داشتیم یکی را روی پایشان می گذاشتند و یکی را کنارشان می گذاشتند و لقمه در دهانش می گذاشتند و به همسرشان می گفتند شما استراحت کن.

این انصاف است.

خدا رحمت کند میرزا جود آقای تهرانی ، ایشان یکی از علمای برجسته ی اخلاقی این 50 سال اخیر مشهد هستند که توی جبهه ها حضور داشتند. یک شب در زمستان سخت مشهد امدند درب منزل شان. دیدند نیمه  های شب است می خواستند در بزنند از مسافرت آمده بودند یک لحظه با خودشان تامل کردند گفتند آقا من چه حقی دارم این موقع شب در بزنم و زن و بچه هایم را از خواب بیدار کنم. این انصاف است. در نزدند و نشستند توی کوچه تا اذان صبح را گفتند و گفتند الان اینها برای نماز صبح باید بیدار شوند و در زدند و داخل منزل رفتند.

این جور آدمها خیلی دوست داشتنی می شوند. میرزا جواد آقای تهرانی ، شهید آقاسی زاده و...

       مورد دوم : مواسات

مواسات : کمک کردن در سختی ها

انسان اگر بخواهد محبت بقیه را جلب کند باید این کار را انجام دهد. این غیر از ایثار است. ایثار می گوید وقتی خودت محتاجی و برادرت هم محتاج است روی احتیاج خودت خط بکش و به برادر دینی ات برس.

اینجا می گوید خودت نیازمند نیستی می توانی کمک کنی در ایام سختی به بقیه. 

امام صادق در ایام قحطی به خادمشان فرمودند : چقدر گندم داریم ؟ خادمشان گفتند : الحمدا...  تا سال آینده گندم داریم. قحطی بود. گفت همه را می بری به بازار می دهی به بقیه.

گفت: آقا قحطی است خودمان چه کار کنبم ؟ گفتند : مردم چیکار کنند (4)؟

       مورد سوم: داشتن قلب سلیم

 داشتن قلبی که غیر خدا در آن نیست، برای این کار باید به امور دنیوی رنگ خدایی بزنیم.

 ═══════════════════

 1-     داستان صاحبدلان / محمد محمدي اشتهاردي

2-     كشف الغمّه، ج 2، ص 349 و كمال الدين : ج 2 ص 384 ب 38

3-     بحارالانوار، ج 78، ص 82

4-     اصول كافي، ج 5، ص 166 و بحارالانوار، محمد باقر مجلسى ، ج 47، ص 59 و 60

   

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد صندوق قرض الحسنه هیات چیست؟
    نقشه راه

    یاد خدا را همچون حرز سعادت همواره با خود داشته و در دل حفظ كنيد ، تقوا و اجتناب از گناه ، احساس مسئوليت سياسي و اجتماعي ، كسب علم و آگاهي ، آمادگي دائمي براي دفاع از انقلاب و اسلام ، و رفتار انساني و دل نشين با خانواده و معاشران ، توصيه هاي هميشگي من است

    ( مقام معظم رهبری)

    آمار سایت
  • کل مطالب : 216
  • کل نظرات : 261
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 42
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 1,656
  • بازدید کلی : 142,736